Verbeeldend leren werken met cliënten?
In de creatieve bijscholingen van het Atelier voor kindertherapeuten leer je hoe je als kinder- en jongerentherapeut het innerlijke proces verbeeldend door het kind of de jongere kan laten vormgeven. De bijscholingen richten zich op zelfregulatie en sociale betrokkenheid. Uitgangspunt vormt de polyvagaaltheorie van Stephen Porges. De polyvagaaltheorie geeft neurobiologisch inzicht in de veranderingen die overprikkeling of ontregeling teweegbrengen op het autonome zenuwstelsel en in de vraag waarom het soms lastig is om terug te keren naar een staat van rust en vertrouwen.
De nervus vagus, het parasympatisch zenuwstelsel, verbindt brein en lichaam en helpt om vanuit verschillende autonome toestanden als mobilisatie (de vecht/vluchttoestand) en immobilisatie (ineenstorting) de innerlijke weg terug te vinden naar veiligheid en verbinding. De nervus vagus bestaat volgens de polyvagaaltheorie uit twee zenuwbanen: de ventrale vagale baan en de dorsale vagale baan. De ventrale vagale baan reageert op signalen van veiligheid en stimuleert gevoelens van veiligheid en sociale verbondenheid. De dorsale vagale baan reageert daarentegen op signalen van extreem gevaar. Deze baan zorgt dat we het contact met anderen verliezen en beschermt ons door ineenstorting (Dana 2018). De therapievorm maakt jongeren door de kracht van verbeelding, imaginatie en creatieve technieken bewust van deze verschillende autonome toestanden. Hierdoor zijn zij beter in staat zichzelf te reguleren. Ook jouw rol als therapeut wordt via coregulatie vanuit poyvagaal perspectief ingezet als hulpbron.
Integratief Zandspel (C)
Binnenkant en buitenkant van communiceren (C)
In deze bijscholing ga je werken met communicatiepoppen en er zelf één maken.
Elk kind heeft een goede reden om te doen zoals hij doet. Gedrag is een uiting van wat zich vanbinnen afspeelt. Vaak zijn kinderen zich daar nog niet van bewust. Vaak ook worden kinderen ook alleen aangesproken op hun zichtbaar gedrag.
In deze bijscholing leer je kinderen inzicht geven in hun eigen communicatievorm. Ze leren hierdoor de consequenties van hun gedrag in te zien en beter bij hun gevoel te komen. Daardoor begrijpen ze de beweegreden van hun gedrag beter, waardoor het makkelijker wordt om hun gedrag en gevoel te veranderen.
Integratief Zandspel(C)
In het kort
Zandspel van het ateliervoorkindertherapeuten is ontwikkeld vanuit de integratieve kinder- en jeugdpsychotherapeutische praktijk van Lisette de Kruik. Wanneer een kind een bepaald probleem moeilijk kan verwoorden, vormt het zandspel een speelse manier om tot vormgeving te komen. Door middel van het zandspel krijgt een onderwerp vanzelf vorm en kan wat er innerlijk speelt, in handelen worden omgezet.
Inhoud: De spelinterventies in het zand bieden het kind de mogelijkheid om ZELF met behulp van wereldmateriaal, verbeeldend en handelend tot een eigen oplossing te komen.
Werkwijze: Tijdens deze 1 daagse bijscholing wordt een integratief werkmodel gepresenteerd waarmee je direct aan de slag gaat. Bij het werken met de zandtafel en het wereldmateriaal maak je gebruik van de polyvagaaltheorie, delen-werk en integratieve interventies, die ingebed zijn in een dynamische proces van ontmoeten, beleven, voelen en handelen. Door het uitwerken in het zand, worden problemen op een diepere laag geïntegreerd. Verbeelding wordt in dit werkmodel beschouwd als een kernfunctie van de psyche en als belangrijk medium voor veranderingsprocessen. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af.
Doelstelling: Aan het einde van deze dag ben je in staat het werkmodel zelfstandig toe te passen afgestemd op het proces en de doelen van integratieve kinder – jeugdpsychotherapie.