Het omgaan met problemen en mogelijkheden vormt het uitgangspunt in het integratief therapeutisch proces. Weerbaarheid van binnenuit is belangrijk voor een evenwichtige ontwikkeling. In deze bijscholingen leer je hoe je als kindertherapeut dit innerlijke proces door het kind kan laten vormgeven. Ervaringsgericht met name in het DOEN werken deze integratieve werkmaterialen langs de vier belangrijke kenmerken van ons ZIJN:
Inhoud: De spelinterventies in het zand bieden het kind de mogelijkheid om ZELF met behulp van wereldmateriaal, verbeeldend en handelend tot een eigen oplossing te komen. Werkwijze: Tijdens deze 1 daagse ( 4, 5 uur) bijscholing wordt een integratief werkmodel gepresenteerd waarmee je direct aan de slag gaat. Bij het werken met de zandtafel en het wereldmateriaal maak je gebruik van META- en cognitieve modellen en interventies, die ingebed zijn in een dynamische proces van ontmoeten, beleven, voelen en handelen. Door deze samenhang spelend in het zand te bereiken worden problemen op een diepere laag geïntegreerd. Verbeelding wordt in dit werkmodel beschouwd als een kernfunctie van de psyche en als belangrijk medium voor veranderingsproces. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af. Doelstelling: Aan het einde van deze dag ben je in staat het werkmodel zelfstandig toe te passen afgestemd op het proces en de doelen van integratieve de kinder – jeugdpsychotherapie. Kosten: De kosten voor deze dag bedragen 100,- euro inclusief broodjes lunch, syllabus, werkmodel en bewijs van deelname. Aanmelding: Wil je je aanmelden voor zandspel, individueel of per intervisiegroep gebruik het aanmeldingsformulier, of mail Lisette. In het kort Zandspel is ontwikkeld vanuit de integratieve kinder- en jeugdpsychotherapeutische praktijk van Lisette de Kruik. Wanneer een kind een bepaald probleem moeilijk kan verwoorden vormt het zandspel een speelse manier om tot vormgeving te komen. Door middel van het zandspel krijgt een onderwerp vanzelf vorm en kan wat er innerlijk speelt, in handelen om te zetten. De binnenwereld, het denken en voelen, komt zo in verbinding met de buitenwereld, het doen en zeggen. De binnenkant en buitenkant van communicatie. Op speelse wijze doet het integratief zandspel een beroep op het kind om het geheel op eigen wijze vorm te geven. Het zandspel creëert een non-verbale afspiegeling van de wijze waarop het kind zijn binnen- en buitenwereld organiseert.
De rol van de begeleider is om het kind zoveel mogelijk ruimte te bieden zelf aan de slag te gaan. De therapeut nodigt het kind uit en geeft vertrouwen in het zelfredzaam zijn. Het zandspel geeft informatie over: In de behandelfase kan het zandspel ingezet worden ten behoeve van verdieping en verwerking van de problematiek op de genoemde terreinen. Het kind wordt uitgenodigd in het zand de oplossing of de situatie neer te zetten.
Door de verhaallijn nog eens te vertellen, leert het kind de aandacht te richten op doelen en vindt een integratie plaats van de binnen- en de buitenwereld. Het kind geeft hier de richting, het tempo en zijn oplossingen aan. Bij/nascholing
Bij/nascholing integratieve kindertherapeuten
Integratief zandspel
Integratief Zandspel
* Het cognitieve aspect: hoe verkent het kind zijn wereld?
* Het sociaal-emotionele aspect: hoe beleeft het kind zijn wereld?
* Het pedagogisch aspect: hoe gaat het kind met zijn wereld om?
* Het psycho-sociale aspect: hoe gaat het kind met zijn Ik, de ander en de anderen om?