Inhoud: De spelinterventies in het zand bieden het kind de mogelijkheid om ZELF met behulp van wereldmateriaal, verbeeldend en handelend tot een eigen oplossing te komen.
Werkwijze: Tijdens deze 1 daagse bijscholing wordt een integratief werkmodel gepresenteerd waarmee je direct aan de slag gaat. Bij het werken met de zandtafel en het wereldmateriaal maak je gebruik van polyvagaaltheorie, delen-werk en integratieve interventies, die ingebed zijn in een dynamische proces van ontmoeten, beleven, voelen en handelen. Door deze samenhang spelend in het zand te bereiken worden problemen op een diepere laag geïntegreerd. Verbeelding wordt in dit werkmodel beschouwd als een kernfunctie van de psyche en als belangrijk medium voor veranderingsproces. Oefeningen en theorie wisselen elkaar af.
Doelstelling: Aan het einde van deze dag ben je in staat het werkmodel zelfstandig toe te passen afgestemd op het proces en de doelen van integratieve de kinder – jeugdpsychotherapie.
Kosten: De kosten voor deze dag bedragen 149,- euro inclusief broodjes lunch en syllabus, werkmodel en bewijs van deelname.
Accreditatie: SKB-F Totaal SBU; 12/ 0,4 EC’s
Aanmelding: Op aanvraag aan intervisiegroepen of bij minimaal 4 personen wordt met de deelnemers een dag afgestemd. Wil je je aanmelden voor integratie zandspel, gebruik het aanmeldingsformulier, of mail lisettedekruik@hotmail.com
In het kort
Zandspel is ontwikkeld vanuit de integratieve kinder- en jeugdpsychotherapeutische praktijk van Lisette de Kruik. Wanneer een kind een bepaald probleem moeilijk kan verwoorden vormt het zandspel een speelse manier om tot vormgeving te komen. Door middel van het zandspel krijgt een onderwerp vanzelf vorm en biedt het uitspelen mogelijkheden om dat wat innerlijk speelt, in handelen om te zetten.
De binnenwereld, het denken en voelen, komt in verbinding met de buitenwereld, het doen en zeggen. De binnenkant en buitenkant van communicatie.
Op speelse wijze doet het integratief zandspel een beroep op het kind om het geheel op eigen, beeldende wijze vorm te geven. Het zandspel is daarmee een non-verbale uitdrukkingsvorm en een afspiegeling van de wijze waarop het kind zijn binnen- en buitenwereld organiseert.
De rol van de begeleider is om het kind zoveel mogelijk ruimte te bieden zelf aan de slag te gaan. de Therapeut nodigt het kind uit en heeft vertrouwen in het zelfredzaam zijn.
In de behandelfase kan het ingezet worden ten behoeve van verdieping en verwerking van de problematiek op de genoemde terreinen. Het kind wordt uitgenodigd in het zand de oplossing of de nieuwe situatie neer te zetten.
Door de verhaallijn nog eens te vertellen, leert het kind de aandacht te richten op doelen en vindt een integratie plaats van de binnen- en buitenwereld. Het kind geeft hier de richting, het tempo en zijn oplossingen aan.