WERKATELIER
Groenekanseweg 6
Groenekan
Mail Lisette
T: 06 1017 7596
Lisette de Kruik
In 2002 heb ik mijn praktijk voor integratieve kindertherapie opgezet, eerst in Den Dolder en vanaf 2017 is de praktijk gevestigd in mijn Atelier in Utrecht. Ik ben afgestudeerd aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. Doordat ik mijn therapiewerk ben gaan combineren met mijn vrije werk als kunstenaar en ontwikkelaar van therapeutisch werkmateriaal ligt mijn ziel en zaligheid geheel besloten in mijn werkatelier in Utrecht. Hier kan ik al mijn mijn werkzaamheden verrichten. https://www.therapeutischwerkmateriaal.nl
Ik bied ondersteuning aan kinderen, jongeren, ouders en beroepsbegeleiders in de vorm van therapie, training en begeleiding.
Ik werk vanuit nieuwe neuro-biologische inzichten in de manier waarop ons autonome zenuwstelstel onbewust sociale betrokkenheid, vertrouwen en emotie reguleert. Volgens de polyvagaaltheorie, ontwikkelt door Stephen Porges, zijn bij mensen hersenstructuren ontstaan die zowel het sociale als het defensieve gedrag reguleren. Dit fylogenetisch proces stelt ons autonome zenuwstelsel ons in staat emoties uit te drukken, te communiceren, eigen fysieke en gedragstoestanden te beïnvloeden en veilige en ondersteunende relaties op te bouwen en te onderhouden.
Uit zijn onderzoek blijkt dat er een neurofysiologische basis is voor sociaal bindend gedrag en je ‘veilig voelen’. Porges’ theorie biedt nieuwe inzichten in hoe je mensen met sociale, psychiatrische en gedragsstoornissen als angst, trauma, depressie en autisme kan helpen. Veilig voelen is van zeer grote invloed op onze neurobiologie, niet alleen een voorwaarde om je volledig sociaal te kunnen gedragen, maar ook om toegang te krijgen tot de hogere hersenstructuren die creativiteit en productiviteit mogelijk maken. ‘In Vuur en Vlam’© , een eigen werkmethode is uitermate geschikt bij overprikkeling, stress, trauma en dissociatie om vanuit een meta positie en een veilige gevoelsafstand het brein in kaart te brengen om zich vervolgens te richten op wat er intuïtief vanuit de verschillende overlevingsmechanismen, specifiek met je van binnen gebeurt. Hiervoor worden verbeeldende psychotherapeutische interventies gebruikt waaronder integratief zandspel(C) Betekenis geven aan het mee-gemaakte draagt bij aan veerkracht en adaptief vermogen.
Ik heb gewerkt in de residentiële en semi residentiële hulpverlening als wel in de ambulante zorg en de crisisopvang. Daarnaast heb ik Binnenhuisarchitectuur en Meubel aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gestudeerd.
Mijn passie voor (beeld)vormen, ontwerpen en kunstzinnige expressie gebruik ik ook in mijn praktijk als kindertherapeut. Onder mijn naam li-Z ontwerp ik als vrijkunstenaar conceptuele kunst.