Praktijk-Atelier Lisette de Kruik is als vrijgevestigde werkzaam voor SPOOR-030 en geeft specialistische jeugdhulp vanuit eigen praktijk.
Werkdagen: sessies op dinsdag en woensdag van 8:00 – 18:00 uur. De sessie zijn 55 minuten.
DE PRAKTIJK IS GESLOTEN van 10 juli – 26 JULI 2023
Aanmelding : via Spoor030.
Spoor030 biedt specialistische jeugd hulp in het oostelijke gedeelte van Utrecht. Dit doen wij door de inzet van buurtgerichte specialistische teams in de wijken Binnenstad, Noordoost, Oost, Overvecht, Noordwest (Ondiep, Pijlsweerd en Zuilen) en Zuid (Hoograven, Tolsteeg en Lunetten. Wij werken daarbij nauw samen met en aanvullend op, de zorg van de buurtteams of andere partners uit de basiszorg. Waarbij het dagelijks leven van jou of je kind centraal staan. Regiehouder is spoor-030.
Voor kinderen
Ben je het ook zat: het gevoel van anders zijn, fouten maken heel erg vinden, niet tegen je verlies kunnen, zoveel dingen oneerlijk vinden, je vervelen, gepest worden, vrienden maken maar een klus vinden, de gevoelens die je overspoelen, niets boeiend vinden, de oneerlijkheid om je heen, de zorgen in je hoofd, het idee dat je niets kunt of niet begrepen wordt. Vind je het ook lastig om hulp te vragen? Ben jij een bang, boos, slim, bazig, vriendelijk kind dat graag zijn probleem op zijn eigen manier wil oplossen of wil je juist je passie en drijfveren hervinden? Kun je daarin wel wat steun gebruiken? Ik kan je daarbij helpen. Dit samen doen heet therapie.
Soms is therapie alleen maar praten, hier in het atelier gaat het ietsje anders. In dit atelier ben je vrij om te doen wat je wilt, je hoeft niet creatief te zijn. Bij mij heet het ook geen knutselen. We werken met echte gereedschappen. Maar je kan ook vrij experimenteren, creatief denken, gewoon een potje schaken, of je eigen wereld maken in het zand , wat je maar wilt. In mijn praktijkatelier leer je al doende jezelf beter begrijpen.
Voor de opvoeders
Kinderen leren het liefst in een zelf ontdekkende context waarin zij hun kennis, passies en emoties op een creatieve en innovatieve wijze kunnen inzetten, zodat ze deze ook leren begrijpen. Praktijkatelier de Kruik speelt in op hun natuurlijke nieuwsgierigheid, hun ontdekkingsdrang en experimenteerdrift en biedt hen op deze plek een vorm van therapie waarbij het oplossen van moeilijkheden wordt overgelaten aan het kind. Kinderen worden gezien als volwaardige gesprekspartners van wie verwacht wordt dat zij actief deelnemen aan alle beslissingen die hen aangaan.
De begeleiding die ik aanbied, integratieve psychotherapie, is bedoeld voor kinderen en jongeren die tegen problemen aanlopen waar zij zelf of samen met ouders, vriendjes of school niet makkelijk uitkomen. U als ouder krijgt steun en handvatten om de problematiek van het kind te begrijpen en te begeleiden. U wordt waar nodig actief betrokken bij de therapie. Kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling ontwikkelen vaak een eigen strategie om te overleven. Hierdoor gaan deze kinderen steeds minder van zichzelf snappen, aan zichzelf twijfelen, zich verzetten of steeds meer van hun omgeving af staan. Spelenderwijs en aansluitend bij de eigen interesse ontdekt het kind wie hij is, waar zijn kwaliteiten liggen, wat zijn werkstrategieën zijn en hoe hij dicht bij zichzelf kan blijven en in emotioneel opzicht goed voor zichzelf kan zorgen. Het kind leert vanuit zijn eigen kracht problemen op te lossen of deze draaglijk en hanteerbaar te maken.
Na enkele sessies is meestal helder wat er op sociaal-emotioneel gebied nodig is en hoe daar verbetering in kan komen.
Ik bied het kind in mijn praktijkatelier een open leersituatie waar probleemoplossend gewerkt wordt door praktische problemen en persoonlijke vraagstukken vanuit andere invalshoeken te bekijken.
Doel van het werken in het praktijkatelier zijn niet de gecreëerde eindproducten, maar wat het kind over zichzelf leert tijdens het werkproces. Mijn ervaring is dat kinderen gaandeweg het proces opener worden en dat we samen problemen benoemen en deze proberen op te lossen of werkbaar te maken. De praktische problemen die de projecten opleveren bieden leermomenten. Zaken als over-perfectionisme, vluchtgedrag, overgevoeligheden en faalangst komen als vanzelf aan de orde.
Afhankelijk hiervan wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan het vergroten van het zelfvertrouwen, het ontwikkelen van een groei- mindset, het versterken van de weerbaarheid, het leren aangaan van uitdagingen, het aanleren van (leer)strategieën, het verminderen van piekergedrag of het leren omgaan met boosheid of het verwerken van nare gebeurtenissen als pesten, schooluitval en andere zaken wat verwerking en heling nodig heeft.
WAAR
Mijn praktijkatelier is een echt atelier. Verwacht dus geen villa met sofa in een lommerrijke omgeving. Ik zit in een werkomgeving van een industriegebied. De werkplaats is ook echte werkplaats, naast Therapie gebruik ik het ook voor het maken van eigen werk. Naast mij hebben in het boven pand ook een leerbewerkster/ tassenmaakster en een kunstschilder een atelier.
Het praktijkatelier is goed bereikbaar en er is vrij parkeren in de straat en zeker altijd plek op het pleintje. Kom je met de bus dan is het lijn 1 Overvecht Noord.