Ben je het ook zat: het gevoel van anders zijn, fouten maken heel erg vinden, niet tegen je verlies kunnen, zoveel dingen oneerlijk vinden, je vervelen, gepest worden, vrienden maken maar een klus vinden, de gevoelens die je overspoelen, niets boeiend vinden, de oneerlijkheid om je heen, de zorgen in je hoofd, het idee dat je niets kunt of niet begrepen wordt. Vind je het ook lastig om hulp te vragen? Ben jij een bang, boos, slim, bazig, vriendelijk kind dat graag zijn probleem op zijn eigen manier wil oplossen of wil je juist je passie en drijfveren hervinden? Kun je daarin wel wat steun gebruiken? Ik kan je daarbij helpen. Dit samen doen heet therapie.
Soms is therapie alleen maar praten, hier in het atelier gaat het ietsje anders. In dit atelier ben je vrij om te doen wat je wilt, je hoeft niet creatief te zijn. Bij mij heet het ook geen knutselen. We werken met echte gereedschappen. Maar je kan ook vrij experimenteren, creatief denken, gewoon een potje schaken, of je eigen wereld maken in het zand , wat je maar wilt. In mijn praktijkatelier leer je al doende jezelf beter begrijpen.
Voor de opvoeders
(Hoog)begaafde kinderen leren het liefst in een zelf ontdekkende context waarin zij hun kennis, passies en emoties op een creatieve en innovatieve wijze kunnen inzetten, zodat ze deze ook leren begrijpen. Praktijkatelier de Kruik speelt in op hun natuurlijke nieuwsgierigheid, hun ontdekkingsdrang en experimenteerdrift en biedt hen op deze plek een vorm van therapie waarbij het oplossen van moeilijkheden wordt overgelaten aan het kind. Kinderen worden gezien als volwaardige gesprekspartners van wie verwacht wordt dat zij actief deelnemen aan alle beslissingen die hen aangaan.
De begeleiding die ik aanbied, integratieve psychotherapie, is bedoeld voor kinderen en jongeren die tegen problemen aanlopen waar zij zelf of samen met ouders, vriendjes of school niet makkelijk uitkomen. U als ouder krijgt steun en handvatten om de problematiek van het kind te begrijpen en te begeleiden. U wordt waar nodig actief betrokken bij de therapie. (Hoog)begaafde kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling ontwikkelen vaak een eigen strategie om te overleven. Zij denken en voelen vaak op een “andere” manier en doen daardoor ook “ anders”. Dit wordt niet altijd door de omgeving goed begrepen. Hierdoor gaan deze kinderen steeds minder van zichzelf snappen, aan zichzelf twijfelen, zich verzetten of steeds meer van hun omgeving af staan. Spelenderwijs en aansluitend bij de eigen interesse ontdekt het kind wie hij is, waar zijn kwaliteiten liggen, wat zijn werkstrategieën zijn en hoe hij dicht bij zichzelf kan blijven en in emotioneel opzicht goed voor zichzelf kan zorgen. Het kind leert vanuit zijn eigen kracht problemen op te lossen of deze draaglijk en hanteerbaar te maken.
Na enkele sessies is meestal helder wat er op sociaal-emotioneel gebied nodig is en hoe daar verbetering in kan komen.
De kinderen waar ik me op richt zijn slimmeriken met gedragsproblemen, kinderen die onvoldoende worden uitgedaagd, grote behoefte hebben aan autonomie, niet begrepen worden door klasgenootjes, last hebben van slapeloosheid of angsten, overgevoeligheden, perfectionisme, piekeren, ongemotiveerd of gefrustreerd zijn, beneden hun niveau presteren, enzovoorts. Het ontbreekt deze kinderen vaak aan een positief zelfbeeld en hierdoor zijn ze minder weerbaar. Heeft u zo’n kind waarvan u denkt (of aangetoond is) dat het slim is èn dat op wat voor manier dan ook slecht in zijn vel zit, dan kan ik u wellicht helpen uw kind te begeleiden.
Ik bied het kind in mijn praktijkatelier een open leersituatie waar probleemoplossend gewerkt wordt door praktische problemen en persoonlijke vraagstukken vanuit andere invalshoeken te bekijken.
Atelier Lisette de Kruik coacht creatief hoog bewuste kinderen en jongeren met een sterk ontwikkelingspotientieel die tijdelijk ( dreigen) vast (te) lopen in hun ontwikkeling.
Doel van het werken in het praktijkatelier zijn niet de gecreëerde eindproducten, maar wat het kind over zichzelf leert tijdens het werkproces. Mijn ervaring is dat kinderen gaandeweg het proces opener worden en dat we samen problemen benoemen en deze proberen op te lossen of werkbaar te maken. De praktische problemen die de projecten opleveren bieden leermomenten. Zaken als over-perfectionisme, vluchtgedrag, overgevoeligheden en faalangst komen als vanzelf aan de orde.
Afhankelijk hiervan wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan het vergroten van het zelfvertrouwen, het ontwikkelen van een groei- mindset, het versterken van de weerbaarheid, het leren aangaan van uitdagingen, het aanleren van (leer)strategieën, het verminderen van piekergedrag of het leren omgaan met boosheid of het verwerken van nare gebeurtenissen als pesten, schooluitval en andere zaken wat verwerking en heling nodig heeft.
NIEUWW!! groepsaanbod ACT7KUNST
https://www.act4life.nl/act4life-therapeuten/
Achtergrondinformatie: ACT & Kunst
Het groepsaanbod combineert Acceptance and Commitment Therapy (ACT) met beeldende werkvormen, speciaal voor kinderen en jongeren die worstelen met chaos in hun gevoelens en gedachten, of juist met cognitieve rigiditeit.
Vanuit mijn certificering in ACT4Life werk ik met deze methodiek, die kinderen en jongeren helpt om vervelende gedachten en gevoelens te accepteren in plaats van ertegen te vechten. Door creatieve expressie worden emoties en gedachten tastbaar, waardoor overweldiging en vastlopen afnemen.
Het groepsaanbod combineert Acceptance and Commitment Therapy (ACT) met beeldende werkvormen, speciaal voor kinderen en jongeren die worstelen met chaos in hun gevoelens en gedachten, of juist met cognitieve rigiditeit.
Deze combinatie biedt jongeren praktische tools om psychologische flexibiliteit te ontwikkelen en op een veerkrachtige manier om te gaan met obstakels—met rust, zelfvertrouwen en creativiteit als resultaat.
Kinderen en jongeren die zich overweldigd voelen
Sommige kinderen en jongeren ervaren een constante chaos van gevoelens en gedachten, waarbij ze vaak ook overspoeld worden door lichamelijke sensaties zoals spanning of onrust. Dit gevoel van emotionele en fysieke overweldiging kan ervoor zorgen dat ze vastlopen, zich terugtrekken of juist reageren met boosheid en frustratie.
Groepstherapie met ACT & Kunst biedt een veilige plek waar zij leren om te gaan met deze intense ervaringen. De groeptherapie wordt door mij en Pauline Allan gegeven. Eind maart hopen we u hier meer over te vertellen.
Start mei 2025
In deze therapie worden Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en kunst met elkaar verbonden. Via beeldende werkvormen en creatieve expressie krijgen kinderen en jongeren de ruimte om emoties en sensaties op een nieuwe manier te ontdekken en te begrijpen. Ze leren om vervelende gevoelens en gedachten te accepteren in plaats van ze te vermijden of ertegen te vechten. Door het gebruik van kunst maken zij het ongrijpbare tastbaar, waardoor overweldiging afneemt en ruimte ontstaat voor flexibele en veerkrachtige keuzes.
ACT & Kunst geeft kinderen en jongeren praktische vaardigheden om met nieuwsgierigheid en openheid naar zichzelf te kijken. De groepstherapie sluit aan bij hun ontwikkeling en belevingswereld en helpt hen om chaos en overweldiging om te zetten in rust, zelfvertrouwen en creatieve kracht.
WAAR
Mijn praktijkatelier is in Groenekan, een werkatelier. Verwacht dus geen villa met sofa in een lommerrijke omgeving. Ik zit in een werkomgeving van een industriegebied. Naast therapie gebruik ik het ook voor het maken van eigen werk. Ik deel de ruimte met een leerbewerkster waaronder prachtige tassen.
Het praktijkatelier is goed bereikbaar en er is vrij parkeren voor de deur. het atelier is rolstoel toegankelijk. Bus 55 stopt om de hoek.
KWALITEITSWAARBORG
Binnen de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de behandelaren. Ik ben als Integratief kinder en jongeren therapeut ingeschreven bij beroepsvereniging VIT met het daarbij behorend kwaliteitsstatuut. In mijn praktijk houd ik me aan de regels van mijn beroepsgroep en uiteraard van de WGBO ten aanzien van privacy, dossiervorming, klacht-en inzagerecht welke valt onder Wkkgz. Alle kindertherapeuten, aangesloten bij VIT, zijn gehouden aan de richtlijnen van de Beroepscode en Meldcode van de kindertherapeut. Zij vallen onder het Klachtrecht van de VIT en de geschilleninstantie SCAG èn onder het Tuchtrecht van de koepel waarbij de kindertherapeut is aangesloten. Als RBCZ https://www.rbcz.nu/kinder-en-jongerentherapeuten.html geregistreerde therapeut val ik onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van TCZ. Mocht u onverhoopt ontevreden zijn dan hoor ik dat natuurlijk het liefst heel graag van u zelf. Dan hoop ik in een gesprek met u het te kunnen oplossen. Komen we er samen niet uit, dan kunt u een beroep doen op een klachtenfunctionaris die u kan bijstaan. Dit valt onder het klachtrecht van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). U kunt hiervoor contact opnemen met mijn beroepsvereniging de VIT https://www.vit-therapeuten.nl/ In navolging van deze wet ben ik ook aangesloten bij een geschilleninstantie en dat is de SCAG https://scag.nl/ onder ID 4320.
Om de kwaliteit van de behandelingen te blijven waarborgen werk ik nauw samen met verschillende andere praktijken en Landelijke intervisie/ netwerkgroep op gebied van HB in Ontwikkeling Zorg& Onderwijs voor ( dreigende)thuiszitters.
Vergoedingen Utrecht
Per 1 januari 2020 heeft gemeente Utrecht middels Spoor 030- https://spoor030.nl/ met Integratieve Therapie de Kruik een partnerschap afgesloten als vrijgevestigd zelfstandige voor aanvullende Zorg Jeugd.
Dit betreft Aanvullende ambulante Zorg Jeugd voor de wijken die binnen SPOOR030 vallen:
- Binnenstad
- Noordoost
- Noordwest (Ondiep, Pijlsweerd, Zuilen)
- Oost
- Overvecht
- Zuid (Hoograven, Tolsteeg, Lunetten)
De route van aanmelding verloopt via verwijzing van het Buurteam. In enkele gevallen kan de aanmelding direct via de huisarts, Reden hiervoor is dat de wachtlijst voor gespecialiseerde zorg groot is.
Registraties en lidmaatschap
KvK | 30218142 |
SKJ | 140006378 |
AGB codes, | worden vermeld op de factuur ivm fraude gevoeligheid |
VIT
NFG |
worden vermeld op de factuur ivm fraude gevoeligheid |
RBCZ
S.C.A.G. |
koepelorgaan, ook vermeld op de factuur
ID 4320 |
THERAPEUT
Lisette de Kruik ( 1968) heeft ruime ervaring in het sociaal emotioneel begeleiden van (hoog)begaafde kinderen. In 2002 heb ik mijn praktijk voor integratieve kindertherapie opgezet en tot 2016 was de praktijk gevestigd geweest in Den Dolder. Ik ben o.a. opgeleid middels 4 jarige post-HBO opleiding aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie en HBO Organisatiepsycholoog met specialisatie organisatie en verandering. Als specialist in ( hoog)begaafdheid ben ik lid van een landelijk netwerk HB in ontwikkeling waarin ik samenwerk met andere HB professionals uit het onderwijs & jeugdzorg. Sinds kort ben ik lid van het polyvagaal platform in Nederland en het landelijk kennisnetwerk psychiatrie en hoogbegaafdheid. https://kennisnetwerkphb.nl
In mijn praktijkatelier bied ik ondersteuning aan kinderen, jongeren, ouders en beroepsbegeleiders in de vorm van therapie, training en begeleiding. Ook geef ik bijscholing aan therapeuten. Mijn specialisatie binnen de praktijk is het werken met (hoog) begaafde kinderen en jongeren. Deze specialisatie is mede ontstaan door mijn eigen kinderen (1998 en 2007). Als ervaringsdeskundige ondervind ik nog steeds dat opvoeden van deze autonome kinderen inspirerend maar ook best ingewikkeld kan zijn. Ik heb gewerkt in de residentiële en semi residentiële hulpverlening als wel in de ambulante zorg, crisisopvang en als POH-GGZ binnen een huisartsenpraktijk. Ik heb mij altijd breed georiënteerd: psychologie aan de OU, organisatiepsychologie aan de NCOI en een aantal jaar binnenhuisarchitectuur en meubel aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Mijn passie voor creëren, (beeld)vormen, ontwerpen en kunstzinnige expressie gebruik ik ook in mijn therapiepraktijk en tevens als ontwerper van therapeutisch werkmateriaal en middels eigen conceptuele kunst onder de naam li-Z en ontwerpbureau https://www.therapeutischwerkmateriaal.nl
Praktijkatelier de Kruik werkt samen met Monique Bakker https://vaktherapiehoogbegaafdheid.nl/over-mij/
- Marijse van der Aar ECHA Specialist hoogbegaafdheid, Peer4Parents en Praktijk voor diagnostiek en begeleiding van hoogbegaafde kinderen https://www.smart-senses.nl/
- Amanda Amelie geregistreerd dramatherapeut en Developmental Transformationas practioner. Op maandag maakt Amanda gebruik van mijn praktijkruimtes. Vanaf september 2020 heeft Amanda haar eigen praktijkruimte op de Califrniedreef 31 in Utrecht https://www.praktijkamelie.nl/
AANMELDING EN WERKWIJZE
U kunt zich telefonisch of via mail aanmelden. Kennis maken en sfeer proeven (half uur) in mijn praktijkatelier is mogelijk en wordt niet in rekening gebracht. Voor de wijken die vallen onder spoor030 zie eerder hierboven,
Een intakegesprek voer ik bij voorkeur met ouder(s) en kind.
In mijn werkwijze staan vertrouwen en veiligheid centraal. Het kind beslist of hij dit wil gaan doen. De therapie is kortdurend en vraaggestuurd en behelst ongeveer tussen de drie en tien sessies.
De eerste drie sessie zijn observatiesessies waarna we gezamenlijk in een oudergesprek tot behandeldoelen komen.
PRAKTISCH ZAKEN
Tarieven
- Een sessie kost € 90,00. Hetzelfde tarief geldt voor het intakegesprek, alle oudergesprekken en eventuele gesprekken op school of met derden.
- Het tarief is inclusief materiaalkosten, de tijd die nodig is voor de voorbereiding van een gesprek of sessie alsmede bijscholing en overige praktijkkosten.
Intakegesprek, 1 à 1,5 uur: | € 90 |
Sessie met het kind of jongere, 1 uur: | € 90 |
Oudergesprek, 1 uur: | € 90 |
Bezoek aan school, per uur: | € 90 |
Consult voor volwassenen ( 18+) , 1 uur: | € 90 |
Afspraken
- Een sessie duurt een uur. Oudergesprekken duren tot 1,5 uur.
- U ontvangt maandelijkse facturen die u kunt gebruiken voor vergoeding door uw zorgverzekeraar. Betaling graag binnen 14 dagen na factuurdatum.
- Indien u verhinderd bent, is het prettig als u dat zo snel mogelijk telefonisch doorgeeft. Afspraken die minder dan 24 uur vooraf worden afgezegd, worden in rekening gebracht.
- Inhoudelijke informatie wordt (na toestemming van het kind) mondeling via oudergesprekken overgedragen.
- Privacyverklaring ( doorklik)
- Mijn praktijk werkt met de nieuwe landelijke meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Vergoedingen en registraties
- De meeste zorgverzekeraars vergoeden integratieve kinder- jongerentherapie (gedeeltelijk) via uw aanvullende verzekering. De zorgverzekeraars hieronder erkennen de VIT. Wanneer u in aanmerking wil komen voor de vergoeding van Integratieve Kinder- en Jongerentherapie, kunt u bij uw zorgverzekeraar informeren naar de mogelijkheden en voorwaarden. https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychotherapie#vergoedingen
- U kunt zich als ouder(s)/verzorgers rechtstreeks aanmelden zowel telefonisch als via een mail. Hiervoor is geen verwijsbrief nodig.
- Ik ben als zelfstandig gevestigd geregistreerd therapeut aangesloten bij de beroepsvereniging Voor Integraal Therapeuten. V.I.T
- Tevens sta ik ingeschreven in het RBCZ-register (overkoepelende organisatie) als Registertherapeut BCZ en onderhevig aan extern klacht- en tuchtrecht (TCZ), middels verplicht lidmaatschap SCAG
- SKJ Register jeugd en gezinsprofessional/ HSS SW Jeugd onder de naam M.A.E. de Kruik
- Kamer van Koophandel: Integratieve Therapie De Kruik: 30218142